به مناسبت گرامیداشت روز هنر اسلامی
به گزارش شوش نیوز ؛ هنر در كلام شيواي امام خميني(ره)، امام علي(ع) و هنر، هنر و زيبايي شناسي در قرآن، نظريات شهيد مطهري در باب هنر، فلسفه هنر از ديدگاه اسلام، تاريخ هنر اسلامي در سه بخش، حكمت هنر اسلامي در چهار بخش، ارزشهاي جاويدان هنر اسلامي، روح هنر اسلامي، نظري به اصول فلسفه هنر اسلامي و غيره از بخشهاي مهم اين ويژهنامه است.
به نقل از خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) ؛ در بخش «هنر در كلام شيواي امام خميني(ره)» ميخوانيم: «انسان فطرتاً زيباييخواه آفريده شده است و حواس او آنچنان با محيط اطرافش هماهنگي يافته كه نغمه دلنشين و بوي خوش، منظره دلفريب، لطافت و سرسبزي، براي او لذتآور و فرحبخش ميكند، از طرفي وقتي روح كمالجويي با اين حس در ميآميزد، از او انساني آفرينشگر و خلاق ميكند.»
«هنر تجلي احساس انسان است در قالب محسوس، زبان درون است با مخاطباني اهل دل، حقيقت را مينماياند، بدون آنكه به وعظ و استدلال بپردازد. زباني دردمند، زيبابين، پرشور كه همه آدميان را با هر مليت و نژادي به يكديگر پيوند ميدهد. تكنولوژي و تمدن به هنر توانايي ميبخشد و آن را فراتر از مرزهاي جغرافيايي به اقصي نقاط جهان انتقال ميدهد.»
در ادامه آمده است: «امام خميني(ره) ميفرمايد: هنر در مدرسه عشق نشان دادن نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نظامي است. هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسيم تلخكامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. تنها به هنري بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب در رأس آنان آمريكا و شوروي را بياموزد.»
در قسمتهايي از «امام علي(ع) و هنر» ميخوانيم: «اگر هنر را ترسيم زيباي واقعيتها بدانيم، چه كسي زيباتر از علي(ع) بهترسيم تابلوي حيات و روح بشر و چهره جامعه پرداخته است؟ اگر هنرمند را، صاحب بياني نافذ و پيامي رسا بدانيم، كدام هنرمند چون علي(ع) شراره سخنش را تا ژرفاي دل و جان و انديشه مخاطب نفوذ ميدهد و او را مشتعل ميكند؟»
«آنچه جوهره جمال و زيبايي را تشكيل ميدهد، يعني دقت، ظرافت، نازك كاري، دلربايي، توازن، هماهنگي، پيوند اجزاء، تناسبِ اشياء و غيره و به همين لحاظ، روح انسان را به سوي خود جذب ميكند، در يك نگاه عميقتر، فراتر از ماديات و محسوسات است.»
ويژهنامه «روز هنر اسلامي» را اينجا ببينيد!
نظرات شما عزیزان:
|